jalan segak penuh bergaya.






Facebooktwitter

ALLAH'S SERVANT . PGSTA0812 . DONA . #TEAMKHEMAH . AN INTERIOR DESIGNER-TO-BE

Sunday, January 27, 2013

GENG KAPAK

Assalamualaikum. Tadi pagi aku baru balik dari bengkel lesen. * ok, orang dah test jpj aku baru nak bengkel. Pity me, pity me. Mak aku kata kena suruh kumpul sebelum jam 8. JAM 8 HAPE??! 9 lebih baru mula bengkel. Terpaksa aku menggadaikan waktu tidur aku. Disebabkan aku berat hati sebenarnya nak pegi, maka pakaian aku pun macam orang kena sawan. SELEKEH. Lagipun tempat tu tak sampai 1 kilometer pun dari rumah aku. Jadi kalau ada apa2 boleh lari balik rumah.*kalau aku jumper kan best. So, aku sampai kat sana. Tunggu punya tunggu sambil melayan smartphone, aku pun buat kawan. Sampai sekarang aku tak tahu nama dia sape. Tapi dia baik. SANGAT.

Sekali dalam setengah jam lepas tu, datang segerombolan anak2 muda yang menakutkan *lelaki. Rambut punk. Tindik di telinga. Seluar koyak2. Sape tak gerun camtu. Tinggal nak lari je belum. Selalunya kalau aku jumpa manusia2 seperti ini, aku akan pegang erat benda2 berharga aku dan jalan cepat. Takut kena rompak. Hahahaha. Lawak. Aku nampak diorang berjalan menuju ke arah aku dengan ke-'brutal'-an mereka. Jantung aku dup dap dup dap. Dan diorang memang jalan ke tempat aku.


"Hey beb! kau bengkel jugak hari nie! Satu2 orang?"


Aku macam nak terbang je masa tu. 'Diorang cakap kat aku ke?' Ohh, rupanya dengan kawan perempuan aku yang first2 aku kenal tu. Nasib baik.


"Nie bah ada kawan aku."

"Ohh, kami fikir kau satu2 orang. Hai!"


Diorang cakap hai kat aku? Woww. Menakutkan pun ada. Tapi aku menggagahkan diri bajet brutal jugak pun ada.


"Hai :)"


Keluar jugak perkataan 'hai' dari mulut aku. Sebenarnya diorang tidaklah se-brutal yang aku sangka. Kalau orang sekali tengok memang macam penjenayah bersiri dengan ayat2 diorang memang umpphhh! Marvelous! Maki sana maki sini. Aku tahan hati dengar. Macam nak bagi kaki.*ok, serius tak berani. Tapi, bila aku lama bercerita dengan mamat2 nie, baik pulak. Siap belanja aku lunch lagi.*Save duit. hahaha. Masa orang lain tengah praktikal pasang tayar, aku dan diorang melepak kat sebalik kereta.*ternyata aku brutal. Penat kot di tengah panas. So, aku and 'gang baru' aku pun stori2 bagai. Berdasarkan cerita2 diorang, diorang nie lepasan2 SPM yang tengah tunggu result.*sama macam aku. Dan semua diorang tengah kerja. Jangan ingat diorang kerja cincai2. Aku dengar je cerita diorang sambil ikut ketawa sama2.


"Aku kerja di KFC sekarang. Mau ambil lesen kan. Mesti ada duit."

"Aku kerja di workshop. Apa guna aku sekolah teknik."

"Aku tolong bapak aku kat kantin. Daripada aku merempat di rumah"


Mungkin kerja 'sementara' diorang tu tak lah menghasilkan gaji yang lumayan, tapi sekurang-kurangnya HALAL. And sekurang-kurangnya diorang ada inisiatif nak cari duit sendiri. Jangan nak pandang rendah sangat kat diorang, sedangkan kita pun ambil lesen pakai duit mak bapak. *ok, terasa =,=' Jadi setelah mendengar2 cerita diorang, aku cuba bersangka baik. Husnuzon..husnuzon..


'Seluar koyak mungkin sebab orang susah.'

'Rambut punk sebab terkena genjatan elektrik.'

'Tindik telinga sebab hmmmmmmmm' takdak idea.


Sekali diorang soal selidik aku pulak. Kerja aku, senyum ketawa, senyum, ketawa.*bajet pemalu. Aku pun jawablah soalan diorang selagi termampu. Kalau buat list, BANYAK GILE KOT SOALAN DIORANG! Ada certain jawapan aku nak buat lawak, tapi lawak aku tak menjadi. Kesian kesian. Tapi lawak diorang, pergh! sampai ketawa melalak-lalak kot. Tambah2 lagi ketawa lelaki yang nak bagi dengar satu KMK tu. 3 lelaki ft 2 perempuan. Salah, 4 lelaki, 1 perempuan.*ketawa aku dianggap ketawa lelaki. Apa lagi, memang riuh rendah laa. Nasib cikgu kami tu jenis yang boleh kelentong. *astaghfirullah. hahaha.

So, sampai lah habis bengkel, kerja aku melepak dengan diorang je. Nak tangkap gambar sesame, tapi terlupa. Excited bercerita kan. Lagipun bapak aku datang sharp 1.30 petang.*ala2 ayah mithali. Tapi, diorang memang the best. Even first impression aku macam rasa nak lari je, tapi ternyata kitorang same je. Soal maki memaki tu, aku tengok diorang jenis boleh diubah. FLEXIBLE. InshaAllah kalau kitorang jumpa lagi, dengan izin Allah, aku nak cuba tarik diorang perlahan-lahan.*Even aku pun tak warak. But still, we can change them into better. Sebab apa yang aku nampak kat dalam diri diorang, MUKA GANAS, HATI TISU :) Like i said before, people change.



No comments:

Post a Comment